Filtrasyon
Filtrasyon: Sistemde kullanılan yağın filtre edilerek katı partiküllerden arındırılması işlemidir.
Filtrasyon ile, sistem bileşenlerinin uluslararası belirlenmiş kirlilik seviyesi üzerinde olan tüm partiküllerin yağdan arındırılması ile hedeflenen değerler sağlanmaktadır.
Sıfır alınan yeni yağ da analizler sonucu sistem bileşenlerine göre kirlilik seviyesi üzerinde ise filtre edilerek sistem tankına aktarılması gerekmektedir. Akışkandaki kirlilik beklenmeyen büyük arızalar oluşturur. Bu durum direkt olarak üretim kaybı, stoklama maliyeti (pompa, valf, filtre elemanları, yağ bozulması vb.), stok alanı ve bakım maliyetlerini olumsuz yönde etkiler.
Filtrasyon işlemi öncesinde sistemden yağ numunesi alınarak yağ kullanılabilir özelliği ve sistemin kirlilik derecesi mutlaka kontrol edilmeli ve rapor doğrultusunda uygun filtrasyon işlemi uygulanmalıdır. Yağ kimyasal özelliklerinde bozulma görülür ise katı partikül filtrasyonu yapılmaz.
Yağda partikül ve su makinelerde yaygın bir sorundur. Valf, pompa arızalarına, daha kısa yağ ömrüne, filtrelerin hızlı tıkanmasına ve plansız bakıma neden olur. Partikül oluşumu ekipmanların aşınması ile başlar. Partiküller ve nem oksidasyona neden olur. TUFKOM Mobil harici filtrasyon ve yağ aktarımı, yüksek partikül ayırma için ideal bir çözümdür. TUFKOM Filtrasyon Ünitesi, sıvıyı sürekli olarak off-line (çevrimdışı) filtrasyon işlemine tabii tutar. Çözünür ve çözünmeyen vernik kirleticilerini giderir. Servo valf yapışmasını azaltır ve önler. Yağların hizmet ömrünün uzatılmasını sağlar. Yağların bertarafını azaltır. Verimli partikül temizliği yapar. Servo valf yapışmasını azaltır ve önler. İşletme maliyetini azaltır. Kağıt endüstrisi
Çelik endüstrisi Denizcilik endüstrisi Takım tezgahı endüstrisi Maden endüstrisi Tünel açma makineleri Tüm endüstriyel yağların partikül, su ve yabancı gaz temizliğinde kullanılabilir.
Kirlilik & Arızalar
Katı Partikül Kirliliği Nedir ?
Sistem ve bileşenlerinin kritik dinamik boşluk boyutundan büyük tüm partiküller katı partikül kirliliği olarak adlandırılmaktadır. Kirlilik yalnızca katı partikül olarak değil sıvı ve Gaz olarak da görülmektedir. Yağlarda katı partikül kirliliği 4µm – 100µm aralığında sınıflandırılmaktadır
Sağlıklı bir insan gözü ise en küçük 40 µm boyutunu görebilmektedir. Bu nedenle tesis bakımlarında eksik kalan bilgi gözle görülemeyen kirliliklerinde sistem ve bileşenlerine zarar vererek arızalara sebep olmasıdır
Yukarıdaki sebeplerden ötürü araştırmalar sonucu gösteriyor ki yağ ile çalışan sistemlerde arızaların %75’ i yağ kirliliği kaynaklıdır.
Katı partiküller metalik ve metalik olmayan partiküller olarak ikiye ayrılmaktadır.
METALİK ; Parlak Metaller, Metalik oksitler,Pas, Bronz
METALİK OLMAYAN; Silika&Cüruf, Lifler&Fiberler, Elastomer/Plastik, Jel&Çamur, Toz
Sürtünme Kaynaklı ; Birbiriyle sürtünen yüzeyler veya kritik boşluk arasına giren partiküller yüzeyi kazıyarak yeni partiküller yaratır.
Kaynama Kaynaklı ; Kaynamış yüzeylerdeki temas noktalarının kayması bu yüzeylerden parçacık kopmasına neden olur.
Yüzey Yorulması Kaynaklı; Yüzeyde tekrarlanan gerilmelerin oluşturduğu hasar, partikül kirlenmesiyle artar.
Erozif Aşınma kaynaklı; Yüzeye çarpan yüksek hızdaki partiküllerin , sıvı veya gaz jetlerinin o yüzeyi aşındırarak kütle kaybetmesine yol açmasıdır.
Sebepler ?
Kompenent & imalat : Silindir, hortum, boru, pompa, vb. değişim¥ileme
Ortam : Devreye alma işlemleri, Depolama alan kirliliği
Bakım ve onarım işleri : Kompenent arızları onarımı & bakımı
Yağın bozulması :Kimyasal reaksiyon oluşarak işlevsizleşmesi
Dış etkenler :Hava filtreleri, rulman keçeleri, sızdırmazlık elemanları, variller,vb.
Sıvı Partikül Kirliliği Nedir ?
Sistem ve bileşenlerinde yağın yağlama görevini yitirmesine sebep olan dışarıdan bir sebeple giriş yapan farklı özellikte yağ, su veya kimyasal maddelerin meydana getirdiği kirliliktir. Yağlarda sıvı partikül kirliliği kabul edilebilir değer maksimum 300ppm’dir. Sağlıklı bir insan gözü ise su girişini ancak ortalama olarak alınır ise 400 ppm seviyelerinde görebilmektedir.
Sıvı Ölçümü
Sıvı partiküller serbest ve çözünmüş olarak ikiye ayrılmaktadır.
PPM (parts per million): milyonda bir
Yüzdelik PPM
1% 10 000
0.01% 100
Hacim:
1 litre = 1 000 ml
1 PPM = 1 μl/litre
Örnek :
400 PPM Su 1 Lt. yağda = 400 μl suya eşittir.
Sebepler ?
Çevre Temizleme, Sistem Kaçakları, Kompenent Kaçakları, Yoğunlaşma,Yeni yağ
Sıvı Partikül Etkisi
Sıvı partiküllerde su girişinden ayrıca farklı özellikte yağ ve/veya kimyasal madde girişi sıvı yağın yağlama özelliğini kaybetmesine sebep olabilmektedir.
Zararlar ?
Güç İletim Kayıpları, Pompa Çıkış Debisinde Azalma, Pompa Kavitasyonu, Yağlama Kayıpları,Sıvı Köpürmesi, Sıvı Viskozitesinde azalma, Çalışma Sıcaklığını Aşırı Artırma,Tanktaki Yağın Köpüklenmesi, Kimyasal Reaksiyonlara Sebebiyet Verme
Gaz – Hava - Reaksiyon Partikül Kirliliği Nedir ?
Sistem ve kompenentlerde yağın yağlama görevini yitirmesine sebep olan dışarıdan bir sebeple giriş yapan maddelerin meydana getirdiği kirliliktir. Kirlilik serbest ve çözünmüş olarak görülmektedir.
Sebepler ?
Sistem sızıntıları, Bağlantı Noktalarında Kaçak, Tank içersindeki türbülanslı hava,Rezervuara hava girişi
Zararlar ?
Güç İletim Kayıpları, Pompa Emiş Debisinde Azalma, Pompa Kavitasyonu,Yağlama Kayıpları, Sıvı Köpürmesi
Sıvı Viskozitesinde artma, Çalışma Sıcaklığını Aşırı Artırma, Tanktaki Yağın Köpüklenmesi, Kimyasal Reaksiyonlara Sebebiyet Verme
Kirlilik Önleme
Uygun emiş – basma – dönüş - hava filtre sistemleri kurulması, Yeni sistemlerde düzgün yıkama yapılması
Sızıntı olan tüm noktaların revize edilmesi, Bakım zamanı sisteme girebilecek(hortum ve bloklardan) kirliliğin önlenmesi, Sisteme yeni yağ ilave ederken ön filtreleme yapılması, Periyodik partikül analizleri, Profesyonel harici yağ aktarım & filtrasyon sistemi bulunması, Uygun tank imalatı yapılması, Dönüş hatlarındaki hızın azaltılması önleme kuralları içerisindedir.
Kirlilik Standartları Nedir?
Sistem ve kompenentlerde yağın yağlama görevini yitirmesine sebep olan kirliliğin boyut ve adetlerinin ölçülmesi sonucu sınıflandırılmasıdır.
ISO 4406 (Internation Standarts Organisation) 1999
NAS 1638(National Aerospace Standarts) 1964
Hidrolik ve Yağlama Sistemleri için Kirlilik Seviyesinin Sınıflandırılması
Hedef Kirlilik Seviyesi;
Sistem ve bileşen üreticileri; ürünleri için teknik veri dökümanlarında partikül adet ve boyutlarına göre üst limit kirlilik seviyesi belirtir ve bu seviyenin altında çalışılması istenir. Bu yüzden akışkan temizliği denmesi yerine ''hedef kirlilik seviyesi'' söylemi de daha doğru olacaktır. Asıl olarak belirtmek istedğimiz husus sistemin en hassas bileşeni için önerilen hedef kirlilik seviyesi altında çalışılmasıdır. Sistem ve bileşen katalog değeri NAS1638CLASS : 5 ise maksimum NAS1638CLASS : 4 değerinde çalışılması gibi.
Kirlilik Ölçümü Faydaları
Makine performası,verimliliği ve ekonomisini artırır
Bakım masraflarını azaltır
Emniyet risklerini ve bağlı masrafları azaltır
Yağ tüketimini azaltır
Isı, enerji ve sürtünme kayıplarını azaltır
Yağ atıklarını ve çevre kirliliğini azaltır
Ürün kalitesini artırır
İşletim hatalarını izler ve ortaya çıkarır
Yağ kullanımında ve seçiminde optimasyon sağlar
Yanlış onarım ve yerleşim hatalarını ortaya çıkarır
Filtre & Filtreleme Sistemleri
Filtre Sınıflandırması;
Nominal Sınıflandırma
Genellikle, filtrede tutulan belirli bir boyuttaki veya bu boyutun üstündeki tüm partiküllerin yüzdesi (genellikle ağırlık yüzdesi) baz olarak alınır.
Mutlak Sınıflandırma
Tanımlanmış test koşulları altında bir filtreden geçebilen en büyük katı küresel partikülün çapını ifade eder.(ISO 7744)
Beta (b) Filtrasyon Oranı
ISO Multipass test prosedürü altında filtrelerin kir tutma performansını gösteren orandır.
Beta Oranı Nedir ?
Beta (b) Oranı, filtrelerin kir tutma performansını, yani filtre performansını göstermesi açısından ISO 16889 Test Prosedürü ile tüm filtre imalatçılarının belirlediği önemli değerlerden birisidir.
Filtre Tipleri;
Emiş Filtresi; Pompayı kirlilikten karşı korur
Hava Filtresi + Slikajel; Dış ortamdan gelen kirlilik & nemi engeller
Basınç Filtresi; Kompenentleri korur
Dönüş Filtresi; Sistemden gelecek kirliliğin tanka dönmesini engeller
Harici Filtre Sistemi; Tüm sistemi oluşabilecek veya olan kirliliklere karşı korur
Filtre Seçimi Unsurları;
Yağ tipi, Viskozite, Sıcaklık, Filtre Tipi ve Bağlantıları, Filtre Boyu ve Ölçüleri, Filtre Medyası, Filtre Yeri, Hedef Kirlilik Seviyesi, Kir tutma kapasitesi, Filtre Etkinliği, Beta oranı, Filtre İndikatörü, By-pass kurulumu, Sistem Basınçı & Debi oranı
Filtre Sistemleri Getirisi;
Sistemin verimi, güvenilirliği ve emniyeti arttırma, Makinalara verilen garanti sürelerinde uzama, Bakım ve arıza sürelerinde azalma, Komponent tamir ve değiştirme maliyetlerinde azalma, Komponent stok masraflarında azalma, Düşük kaliteli ürün ve fire miktarında azalma, Yağın kullanım süresinde uzama ve atıkların yok edilme masraflarında azalma, Enerji sarfiyatı (birim sistem başına) ve devreye alma/ayar sürelerinde azalma
Filtre Sistemleri Sonuçları;
Pompa, motor, dişli kutuları vb. sistemlerin ömründe 4 ila 10 kat artış, Valflerin ömründe 5 ila 100 kat artış
Valf kitlenmelerinin elimine edilmesi, Azalan oksidasyon ile yağ ömründe uzama, Kaymalı yatakların ömründe 10 kat artış, Bilyalı rulmanların ömründe 20 kat artış
Hedef Kirlilik Seviyesi Nedir ?
Sistem ve bileşen üreticileri; ürünleri için teknik veri dökümanlarında partikül adet ve boyutlarına göre üst limit kirlilik seviyesi belirtir ve bu seviyenin altında çalışılması istenir. Bu yüzden akışkan temizliği denmesi yerine ''hedef kirlilik seviyesi'' söylemi de daha doğru olacaktır. Asıl olarak belirtmek istedğimiz husus sistemin en hassas bileşeni için önerilen hedef kirlilik seviyesi altında çalışılmasıdır. Sistem ve bileşen kataloğ değeri NAS1638CLASS : 5 ise maksimum NAS1638CLASS : 4 değerinde çalışılması gibi. Sistemlerde kullanılan akışkan hedef kirlilik seviyesi ekipmanın doğru ve sürekli çalışmasında büyük önem taşımaktadır. Araştırmalara göre sistem arızalarının %80' inin akışkan kirliliği kaynaklı olduğu tahmin edilmektedir.
Vernik ve Çözünürlük
Yağın çözünürlüğü sıcaklık, basınç ve teknolojik sistemler gereklilikleri ile doğrudan bağlantılıdır. Yüksek basınç ve sıcaklıkta çalışan yağ çözelti içerisinde daha fazla oksidasyon yan ürün tutabilir, fakat yağ soğudukça oksidasyon yan ürün (vernik çökeltisi oluşumu için hammadde) çözeltiden dışarı çıkar bu sebeple kritik bileşenlerde atıklar oluşturabilir. TUFKOM filtrasyon sistemi, zaman ile oluşmuş vernik atıklarını temizler ve hiç oluşmadan önlemek için (hala solüsyon haldeyken) verniklenmeye neden olan sebepleri ortadan kaldırır.